Rasulullah sebagai teladan....
1:25 PM | Author: ~..N4zR4tuL SH4H!R4..~




  1. kalau ada pakaian yg koyak,Rasulullah menampalnya sendiri tanpa perlu menyuruh isterinya.Beliau juga memerah susu kambing untuk keperluan keluargs maupun tuk dijual.

  2. setiap kali pulang ke rumah,bila dilihat tiada maknan yg sdah siap dimsk utk dimkn,smbil trsnyum baginda menyinsing lengan bajunya utk mmbntu isterinya di dpur.Sayidatina 'Aisyah menceritakan "Kalau Nabi berada di rumah,Baginda selalu membatu urusan rumahtangga.

  3. jika mndengar azan,baginda cpat2 brangkat ke masjid,dan cepat2 pula kembali ssudah selesai solat"

  4. pernah baginda pulang pada waktu pgi.tntulah baginda amat lapar waktu itu.tetapi dilihatnya tiada apa pun yg ada utk sarapan.yang mentah pun tiadak adakrn Sayidatina 'Aisyah blum ke psar.Maka bginda bertnya,"Belum ada srapan ya Khumaira?"(Khumaira adlah pggilan msra utk Saidatina 'Aisyah yg brerti 'Wahai yg kmerah-mrahan)Aisyah mnjwb dgn agk srba slah,"blum ada apa2 ya Rasulullah."Rasulullah lntas brkata,"jika bgitu,ak brpuasa sja hari ini."tnpa sdikit trgmbar rs kesal di wjahnya.

  5. sebaliknya baginda amat mrah tatkala mlihatseorg suami mmukul isterinya.Rasulullah mnegur,"Mngapa engkau mmukul isterimu?"Lantas soalan itu djwb dgn agk gmentar,"Isteriku sgt kras kepala.Sudah dbri nsihat dia tetap degil,jd ak pkul dia.""ak tdak bertanya alsanmu,"sahut Nabi S.A.W."ak mnanyakn mgapa engkau mmukul tman tdurmu dan ibu kpd ank2 mu?"

  6. prnah bginda bersbda,"Sebaik2 lelaki adlh yg pling baik dan lmah lembut trhdap isterinya."Prihatin,sabar dan tawadhu'nya bginda dlm mnjd ktua kluarga lngsung tdak sdikit pun mnjejaskn kduduknnya sbgai pmimpin umat

  7. Baginda prnah tnpa rs canggung sdikitpn mkn disblah seorg tua yg pnuh kudis,mskin dan kotor.Hanya daim dan brsbar bila kain riad'nya drentap dgn kasar oleh seorg Arab Badwi hngga brbekas merah di lehernya.dan dgn pnuh rs kehambaan bginda mmbasuh tmpat yg dkncing oleh si Badwi di dlm msjd sblm mnegur dgn pnuh lmbut perbuatan itu.kecintaannya yg tnggi trhdap ALLAH dan rs kehambaan yg sdah sbati dlm dri Rasulullah mnolak sma skali rs ketuanan.inilah cntoh yg perlu kta teladani.....


waALLAHua'alam........

|
This entry was posted on 1:25 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments:

~..wahai sahabatku..~

Kelazatan Persaudaraan

"Tidaklah dua orang saling mencintai kerana Allah, melainkan orang yang paling dicintai Allah, diantara keduanya ialah orang yang paling besar cintanya kepada saudaranya." - Ibnu Hibban dan Al-HakimSahabat...
Sesungguhnya persaudaraan kita merupakan buah dari ketinggian akhlak, dan tafarruq (perselisihan) kita merupakan akibat dari rendahnya akhlak. Akhlak yang bagus membuahkan rasa saling cinta, saling sayang, dan saling memberikan manfaat. Kerana itu, cinta melahirkan ukhuwah. Ukhuwah yang telah digambarkan secara mengharukan oleh Bilal, Amar dan Zaid, atau Umar, Ali dan Utsman, yang bersanding dan bercinta kerana Allah. Kasih sayang diantara mereka merupakan gambaran janin ukhuwah yang dikandung dalam perut taqwa, dan terlahir dari ibu yang bernama iman.InsyAllah mdh2han kta dpt mjadi shbat baik.. =)..